Car2Go: Let op de laadpaal

Car2Go

Iedereen in Amsterdam kent ze wel, de kleine elektrische Smart auto’s van Car2Go. Sinds een aantal jaar is dit Duitse autoverhuurbedrijf actief in de hoofdstad. Een goed concept dat goed past in de huidige flexibele economie; klanten betalen geen vast bedrag per maand voor gebruik van de dienst maar slechts voor de periode dat ze de auto daadwerkelijk gebruiken.
De auto’s van Car2Go kunnen overal achter worden gelaten, zolang dit maar binnen het werkgebied van Car2Go is. Dit werkgebied valt momenteel grofweg samen met de Amsterdamse stadsgrenzen. Het kosteloos parkeren waar de klant dat wil is een van de grootste voordelen die Car2Go biedt ten opzichte van andere autoverhuurders zoals Greenwheels en Connectcar.

Laadpaal

Car2Go_Amsterdam_Smart_ED_croppedNatuurlijk gelden er wel restricties rondom het parkeren van de Car2Go auto’s. De Car2Go gebruikers moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden, eventuele boetes voor het niet naleven van de verkeersregels zijn dan ook voor rekening van de bestuurder. Er mag bijvoorbeeld niet worden geparkeerd op de stoep, bij een laden- en lossen plek of op andere gereserveerde plekken.

Car2Go bestuurders moeten zich echter ook houden aan regels die specifiek zijn voor elektrische voertuigen. Door heel Amsterdam staan inmiddels zogenaamde oplaadpunten, waar elektrische auto’s kunnen worden geparkeerd om ‘bij te tanken’. Ook de auto’s van Car2Go moeten bij  deze oplaadpunten worden aangesloten om op te laden. De bestuurder wordt door middel van kortingen zelfs aangemoedigd de auto bij een laadpaal achter te laten.
Er mogen echter geen (elektrische) auto’s bij de oplaadpunten staan zonder dat deze worden aangesloten. Als dit wel gebeurt mag de gemeente de auto wegslepen, deze kan pas weer worden opgehaald na het betalen van een bedrag van zo’n €370,-. Dit bedrag, waar nog €50,- administratiekosten door Car2Go aan wordt toegevoegd, wordt in zijn geheel verhaald op de bestuurder die de auto heeft geparkeerd.

Kenbaarheid

Van eigenaren van elektrische voertuigen mag uiteraard worden verwacht dat zij zich inspannen om zich op de hoogte stellen van regels omtrent het gebruik van hun elektrische auto’s. Maar mag ditzelfde ook worden verwacht van de consument die sporadisch gebruikt maakt van een elektrisch voertuig, bijvoorbeeld via Car2Go?
Er zijn via Google tal van boze Car2Go gebruikers te vinden die onaangenaam verrast werden door een torenhoge rekening van het verhuurbedrijf, nadat ze hun auto nietsvermoedend bij een oplaadpunt hadden achter gelaten. Zij waren niet op de hoogte van de regel dat er bij oplaadpunten enkel ingeplugde auto’s mogen staan.

Bestuurders die een boete hebben gekregen vanwege het fout parkeren van hun huurauto kunnen zich niet verschuilen achter onbekendheid met de regels. Van elke bestuurder wordt immers verwacht dat deze zich vertrouwd maakt met de (plaatselijke) wetten en regels alvorens aan het verkeer deel te nemen.

Het zou Car2Go echter sieren als het bedrijf zich zou inzetten om de gebruiker beter op de hoogte te stellen van de specifieke regels omtrent het gebruik van elektrische auto’s. Zo zou er bijvoorbeeld na het parkeren van de Car2gGo een waarschuwing uit de speakers kunnen klinken die de bestuurder herinnert aan het verbod op het parkeren bij een oplaadpunt zonder de auto aan te sluiten.
Dit zou veel onervaren Car2Go bestuurders kunnen behoeden voor het maken van een dure fout.

Contact

Heeft u een boete gekregen vanwege het fout parkeren van uw Car2Go en wilt u hiertegen bezwaar maken? Neem dan via onderstaand formulier contact met ons op:
[gravityform id=”4″ title=”false” description=”false”]

Posted in Consumentenrecht, Privaatrecht and tagged , .

Milan van Boheemen

Ervaring en interesse in zowel recht als internet heeft bijna vanzelfsprekend geleid tot het oprichten van Legalee.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *